בעזרת תוכנית עסקית שכוללת תוכנית ביצוע עקרונית, ניתן לבחון את מידת הכדאיות ביישום של עסק כלשהו. בעזרת התוכנית ניתן לבצע הערכה כלכלית על בסיס של נתונים עסקיים, הנחות עבודה ותחזיות לטווח ארוך. כל עסק בונה תוכנית עסקית בעלת מבנה ותוכן שונים אשר מותאמים לעסק לפי הפעילות שלו ולפי המטרות שלו בעת הכנת התוכנית.

לרוב, כל תוכנית עסקית כוללת: תקציר מנהלים, סקירת המוצר/השירות, ניתוח השוק והמתחרים, תכנון אסטרטגי ויישום התוכנית.

בארץ קיימת דרישה גבוהה לתוכניות עסקיות והיא הולכת וגוברת משום שבנקים דורשים מבתי עסק, בכל סדר גודל, להציג תוכנית עסקית בעת שפונים אליהם לצורך בקשת הלוואה לצורך מחקר, פיתוח, שיווק (פרסום בפייסבוק, גוגל וכדומה). כיום, על מנת לקבל אשראי בשווי של עשרות אלפי שקלים מהבנק כבר לא מספיק להציג ביטחונות והדרישה להציג את התוכנית העסקית היא מוחלטת משום שממנה הבנק יכול ללמוד על תזרים המזומנים שהעסק צפוי להכניס ולהחליט על מתן או דחיית האשראי.

למה העסק שלך חייב תוכנית עסקית?

עסקים חדשים הם לא היחידים שצריכים להציג את התוכנית העסקית שלהם על מנת לקבל מימון מהבנקים, מקרנות או ממשקיעים אחרים. עדכון תוכנית עסקית עבור חברות ותיקות שנקלעו לצרה כלכלית ואין להן מקור אחר צריכות להכין את התוכנית וזו הדרך היחידה שלהן לצאת מהמבוי הסתום. במקרה כזה המטרה היא לקבל חוות דעת מאדם אובייקטיבי שיכול לתת הכוונה ועצות כיצד להשתמש במשאבים שישנם בדרך הטובה ביותר. תוכנית עסקית לעסק תעזור למנהל להכיר מחדש וטוב יותר את הסביבה העסקית שלו ולפעול באופן שונה מהמוכר לו כדי להביא לשינוי כלכלי חיובי.

כתיבת תוכנית עסקית נועדה למספר מטרות חשובות:

  • לאפשר להפוך רעיון כושל לרעיון מוצלח.
  • לבחון את הסיכויים מול הסיכונים שברעיון העסקי.
  • לענות על שאלות עיקריות, כמו מתי העסק יתחיל להיות רווחי ומה יהיה הרווח שלו.
  • התוכנית משמשת כלי מכירה לבנקים, משקיעים פוטנציאליים או שותפים עסקיים.
  • פירוט סכום הכסף הנדרש להשקעה וממי אפשר לגייס אותו.
  • הצגת ניתוחים אובייקטיביים וביטול הערכות מופרכות.
  • בחינת היבטים תפעוליים לאחר שיוקם העסק.
  • פירוט צעדים חשובים בשלב ההתפתחות העסקית.
  • תכנון רעיונות שיש ליישם ודרכי פעולה.
  • ביטוי למשתנים כלכליים חיצוניים ולהתפתחות הענף ובחינת המתחרים.
  • בדיקה מפורטת לכל השלבים מרגע ההקמה ועד שהעסק מבוסס.